Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU)

Περίληψη

Η Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) είναι μια επιτυχημένη σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής βιομηχανίας που βρίσκεται καθ’ οδόν προς την επίτευξη των στόχων περιβαλλοντικής της απόδοσης.

Η Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας θα αναπτύξει ανατρεπτικές νέες τεχνολογίες αεροσκαφών για να υποστηρίξει το Ευρωπαϊκό Πράσινο Συμφωνία και κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Αυτές οι τεχνολογίες θα αποδώσουν καθαρά αέρια θερμοκηπίου (GHG) μειώσεις τουλάχιστον 30%, σε σύγκριση με το 2020 τελευταίας τεχνολογίας. Η τεχνολογική και βιομηχανική η ετοιμότητα θα επιτρέψει την ανάπτυξη νέων αεροσκαφών που θα ενσωματώνουν αυτές τις τεχνολογίες το αργότερο το 2035, επιτρέποντας την αντικατάσταση του 75% του παγκόσμιου στόλου πολιτικής αεροπορίας έως το 2050. Το αεροσκάφος που αναπτύχθηκε θα να επιτρέψουν καθαρές μειώσεις CO2 έως και 90% όταν συνδυάζονται με την επίδραση βιώσιμων καυσίμων «απόθεσης», ή μηδενικές εκπομπές CO2 κατά την πτήση όταν χρησιμοποιείται υδρογόνο ως πηγή ενέργειας.

Οι δραστηριότητες έρευνας και καινοτομίας της Clean Aviation που σχετίζονται με την αεροναυπηγική, με επίκεντρο την ανακάλυψη τεχνολογικές πρωτοβουλίες, θα συμβάλουν στην παγκόσμια βιώσιμη ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αεροπορική βιομηχανία. Η ευρωπαϊκή ικανότητα έρευνας και καινοτομίας στον τομέα της αεροπορίας θα ενισχυθεί μέσω της εταιρικής σχέσης, επιτρέποντας τη θέσπιση νέων και φιλόδοξων παγκόσμιων προτύπων.

Περιγραφή Προγράμματος

Περισότερα στο αγγλικό κείμενο.

Θεματικές Κατηγορίες

  • Άλλες Υπηρεσίες
  • Αλλη Θεματική Κατηγορία
  • Βιομηχανία
  • Δημόσια Διοίκηση
  • Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία
  • Μεταφορές
  • Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή

Δικαιούχοι

  • Άλλοι Δικαιούχοι
  • Διεθνείς Οργανισμοί
  • Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
  • Ερευνητές/Ερευνητικά Κέντρα/Οργανισμοί
  • Ημικρατικοί Οργανισμοί
  • Ιδιωτικοί Φορείς
  • Κέντρα Κατάρτισης
  • Κεντρική Κυβέρνηση
  • Κοινοβουλευτικά Σώματα
  • Κρατικοί Οργανισμοί και Κρατικές Επιχειρήσεις
  • Μεγάλες Επιχειρήσεις
  • Νομικές Οντότητες

Ημερομηνία Έναρξης Προγράμματος

01/01/2021

Ημερομηνία Λήξης Προγράμματος

31/12/2027

Σημείο Επαφής EE

Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας

Ιστοσελίδα: https://www.clean-aviation.eu/
Τηλέφωνο: +32 2 221 81 52
Φαξ: +32 2 221 81 50
Διεύθυνση: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU), White Atrium Building TO56, 1049 Βρυξέλλες, Βέλγιο

Προσκλήσεις Προγράμματος/Yποπρογράμματος/Σχεδίου
  • Aircraft concept and key technologies integration and impact assessment

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36234 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-ACI-01 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Η δεύτερη φάση της Καθαρής Αεροπορίας (2026-2030) θα επικεντρωθεί στην ενσωμάτωση και την επίδειξη τεχνολογιών σε αεροσκάφη που τροφοδοτούνται:

    • είτε από βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF)
    • είτε ως μοναδική πηγή ενέργειας, είτε σε συνδυασμό με ηλεκτρική υβριδοποίηση.

    Από τις τέσσερις αεροσκάφη που προτάθηκαν στο πλαίσιο της SRIA για την Καθαρή Αεροπορία, το θέμα αυτό θα επικεντρωθεί στις ακόλουθες διαμορφώσεις αεροσκαφών:

    • Μια εξαιρετικά αποτελεσματική αεροναυπηγική ιδέα μικρής και μεσαίας εμβέλειας με χωρητικότητα 200-250 επιβατών και εμβέλεια σχεδιασμού έως 3000 ναυτικά μίλια (NM).
    • Μια εξαιρετικά αποτελεσματική περιφερειακή αεροναυπηγική ιδέα με χωρητικότητα 50-100 επιβατών με εμβέλεια σχεδιασμού έως 500 ναυτικά μίλια (NM).

    Οι προτάσεις θα διερευνήσουν τις πιο ελπιδοφόρες διαδρομές γύρω από διάφορες αεροναυπηγικές ιδέες και κρίσιμες τεχνολογίες που έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά τουλάχιστον 30%.

  • Ground Test Demonstration up to TRL5 of On-Board NPE Systems Architecture for SMR Aircraft

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36229 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-SMR-03 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Η ιδέα του αεροσκάφους SMR αναμένεται να είναι μια διαμόρφωση σωλήνων και πτερύγων, με στόχο EIS το 2035. Μια τέτοια ιδέα αεροσκάφους θα πρέπει να έχει χωρητικότητα περίπου 200-250 επιβατών με εμβέλεια σχεδιασμού έως 3000NM, που θα λειτουργεί σε μια τυπική αποστολή 800NM με ταχύτητα πλεύσης Ma 0,78.

    Αυτό το θέμα αποσκοπεί στην παροχή ενός ολοκληρωμένου και επικυρωμένου υποσυστήματος παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου στο TRL5, ωριμάζοντας τον εξοπλισμό σε ένα αντιπροσωπευτικό επίπεδο λειτουργίας του στο ηλεκτρικό δίκτυο, υποστηριζόμενο από κρίσιμα τεχνολογικά τούβλα που αντιπροσωπεύουν τα κύρια φορτία όπως η εκκίνηση του ηλεκτρικού κινητήρα, το eECS, η παροχή αέρα και η θέρμανση καμπίνας, το eIPS και η ηλεκτρική ενεργοποίηση ωριμασμένα στο TRL5.

    Το πεδίο εφαρμογής του θέματος είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η επίδειξη και η παράδοση μιας αρχιτεκτονικής και εξαρτημάτων συστήματος SMR για μια επίγεια επίδειξη έως το TRL5.

  • Demonstration of On-board Systems relevant for hybridisation of Regional aircraft

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36227 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-REG-02 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Το παρόν θέμα στοχεύει στην ανάπτυξη και επίδειξη των τεχνολογιών συστημάτων επί του αεροσκάφους που απαιτούνται για την επίδειξη υβριδικής-ηλεκτρικής πρόωσης και πιο ηλεκτρικών μη προωθητικών συστημάτων εν πτήσει, με ηλεκτρική πρόωση ισχύος έως 1MW ανά πλευρά και ελάχιστη ηλεκτρική ισχύ 100kW για όλους τους ηλεκτρικούς μη προωθητικούς καταναλωτές. Η επιλογή του λόγου υβριδισμού θα πρέπει να είναι συμβατή με τους στόχους απόδοσης σε επίπεδο αεροσκάφους. Αυτά τα συστήματα αποτελούν βασικούς παράγοντες για την εξαιρετικά αποδοτική περιφερειακήιδέα αεροσκαφών.

    Το πεδίο εφαρμογής του έργου είναι επομένως ο σχεδιασμός, η επίδειξη και η παράδοση της ενσωματωμένης αρχιτεκτονικής και των εξαρτημάτων των συστημάτων επί του αεροσκάφους για μια πλήρη επίδειξη υβριδικής-ηλεκτρικής πρόωσης εν πτήσει.

  • Demonstration of a Hybrid-Electric Propulsion System for Regional aircraft, including Pylon and Nacelle Integration and modification

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36225 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-REG-01 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Το παρόν θέμα στοχεύει στην ανάπτυξη και επίδειξη του υβριδικού-ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης που απαιτείται για επίδειξη εν πτήσει, παρέχοντας συνολική ισχύ περίπου 2 έως 3MW (ανά πλευρά), με ηλεκτρική προωστική ισχύ έως 1MW (ανά πλευρά). Η επιλογή της ηλεκτρικής ισχύος και του λόγου υβριδισμού θα πρέπει να είναι συμβατή με τους στόχους απόδοσης σε επίπεδο αεροσκάφους. Αυτά τα συστήματα αποτελούν βασικούς παράγοντες για την υπέρ-αποδοτική ιδέα των περιφερειακών αεροσκαφών.

    Το πεδίο εφαρμογής του έργου είναι επομένως ο σχεδιασμός, η επίδειξη και η παράδοση του πλήρως ολοκληρωμένου υβριδικού-ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης που απαιτείται για μια επίδειξη εν πτήσει πλήρους κλίμακας.

  • Flight Test Demonstration of an Unducted Engine Architecture for SMR Aircraft

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36220 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-SMR-02 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Αυτό το θέμα αποσκοπεί στην παροχή μιας εξαιρετικά αποδοτικής αρχιτεκτονικής κινητήρα χωρίς αγωγό που θα εγκατασταθεί σε αεροσκάφη, η οποία αναμένεται να πληροί, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, μια αρχιτεκτονική συστήματος πρόωσης χωρίς αγωγό στο TRL6, για να υποβληθεί σε δοκιμή πτήσης σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας ως επικύρωση της αρχιτεκτονικής πρόωσης.

    Το συνολικό πεδίο εφαρμογής του θέματος πηγάζει από τον στόχο της επικύρωσης ενός συστήματος επίδειξης αρχιτεκτονικής κινητήρα χωρίς αγωγό SMR σε δοκιμή πτήσης στο TRL6, για να αποδειχθεί η αναμενόμενη μείωση των εκπομπών CO2 σε επίπεδο αεροσκάφους. Οι δραστηριότητες του κινητήρα περιλαμβάνουν ολόκληρο το σύστημα πρόωσης, για παράδειγμα, συμπεριλαμβανομένων των πολυλειτουργικών καλυμμάτων.

  • Ground Test Demonstration and Preparation of Flight Test of an Ultra High Bypass Ratio Ducted Geared Turbofan Engine for SMR Aircraft

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36218 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-SMR-01 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Το αεροσκάφους SMR βασίζεται σε μια διαμόρφωση σωλήνων και πτερύγων, με στόχο EIS το 2035. Αυτό το θέμα έχει ως στόχο να παραδώσει ένα πλήρες, εξαιρετικά αποδοτικό σύστημα επίδειξης κινητήρα εδάφους, το οποίο θα επιτύχει, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, ένα σύστημα πρόωσης στο TRL5, υποστηριζόμενο από κρίσιμα τεχνολογικά στοιχεία, το οποίο θα δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας σε μεταγενέστερο στάδιο του προγράμματος. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να προτείνουν και να κατασκευάσουν ένα σχέδιο επίδειξης με στόχο την επικύρωση μιας αρχιτεκτονικής πρόωσης στο έδαφος έως το τέλος του 2029 και στη συνέχεια σε πτήση έως το τέλος του 2030.

    Ο κύριος στόχος του θέματος είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η κατασκευή και η δοκιμή ενός κινητήρα με αγωγούς UltraHigh Bypass Ratio για αεροσκάφη SMR για δοκιμές εδάφους έως το TRL5, συμπεριλαμβανομένων προηγμένων τεχνολογιών κινητήρα πυρήνα και καύσης, προηγμένου θερμοδυναμικού (μεταβλητού) κύκλου και υβριδισμού.
    Ο δεύτερος στόχος του θέματος είναι η προετοιμασία της πλήρως εξοπλισμένης και τροποποιημένης πλατφόρμας επίδειξης πτήσης, ώστε να καταστεί δυνατή η δοκιμή πτήσης της αρχιτεκτονικής υπερυψηλού λόγου παράκαμψης με αγωγούς turbofan για αεροσκάφη SMR, σε μεταγενέστερο στάδιο του προγράμματος, για την επικύρωση των τεχνολογιών στο TRL5.

  • Flight Test Demonstration of Hybrid-Electric Propulsion for Regional aircraft

    Ανοιχτή

    Κωδικός: 36216 | Κωδικός Ταυτοποίησης: HORIZON-JU-CLEAN-AVIATION-2025-03-REG-03 | Όνομα Προγράμματος: Κοινή Επιχείρηση Καθαρής Αεροπορίας (CAJU) | Έναρξη Υποβολής Προτάσεων: 27/03/2025 | Λήξη Υποβολής Προτάσεων: 15/05/2025

    Το παρόν θέμα στοχεύει στην ανάπτυξη και επίδειξη της ενσωμάτωσης σε αεροσκάφος ενός υβριδικού ηλεκτρικού συστήματος κίνησης που παρέχει συνολική ισχύ περίπου 2 έως 3 MW (ανά πλευρά), με ηλεκτρική προωστική ισχύ έως 1 MW (ανά πλευρά). Η επιλογή της ηλεκτρικής ισχύος και του λόγου υβριδισμού θα πρέπει να είναι συμβατή με τους στόχους απόδοσης σε επίπεδο αεροσκάφους. Αυτή η επίδειξη εν πτήσει αποτελεί βασικό παράγοντα για την υλοποίηση της ιδέας των εξαιρετικά αποδοτικών περιφερειακών αεροσκαφών.

    Το πεδίο εφαρμογής του έργου είναι επομένως ο σχεδιασμός και η ενσωμάτωση ενός υβριδικού-ηλεκτρικού αεροσκάφους με δοκιμαστική πτήση, καθώς και η εκτέλεση των επιδείξεων επίγειων και πτήσεων σε πλήρη κλίμακα.